دستورالعمل حذف اضافه کاری اجباری پرسنل درمانی

از سوی معاونت اداری ـ مالی و معاونت مدیر عامل در امور درمان بخشنامه مشترکی مبنی بر حذف اضافه کاری اجباری از پرسنل درمانی و ضوابط اجرایی بکارگیری نیروهای جایگزین به مدیریت های درمان استانها ابلاغ شد .
 مطابق این بخشنامه نظر به اینکه ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران و بیمه شدگان در مراکز درمانی سازمان نیازمند عملکرد صحیح و مناسب کارکنان بخش درمان می باشد ، لذا به منظور بهبود وضعیت شغلی ، فراهم نمودن فرصت مناسب جهت افزایش کارایی کارکنان ، کاهش فشار کاری مضاعف و حذف اضافه کاری اجباری ، ضوابط اجرایی نیروی جایگزین شامل موارد ذیل ابلاغ گردید :
 1 ـ لازم است برآورد میزان ساعاعت اضافه کار به صورت واقعی و در چارچوب ضوابط اداری صورت پذیرد .
 2 ـ ضروری است در وهله نخست ارایه خدمات به صورت اضافه کار از طریق نیروهای شاغل متقاضی انجام گردد .
 3 ـ در صورت عدم وجود پرسنل داوطلب ، بدون تحمیل کار اضافی به همکاران تأمین نیروی لازم از طریق عقد قرارداد موقت

سال نو مبارک

فریاد حق طلبی پرسنل پرستاری بیمارستان شریعتی اصفهان

مشکلات پرستاران ...

به نام خدا

 

رونوشت گيرندگان ذيل :

دفتر مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي

وزارت اطلا عات معاونت سياسي امنيتي

وزارت كشور معاونت سياسي امنيتي

مدير عامل سازمان تامين اجتماعي

بازرس ويژه  مدير عامل سازمان تامين اجتماعي

حراست سازمان تامين اجتماعي

دفتر امام جمعه محترم اصفهان

استاندار محترم اصفهان

 دفتر نمايندگان اصفهان

رئيس مجمع نمايندگان اصفهان آقاي دكتر سعادت

معاونت سياسي امنيتي استانداري اصفهان

اداره كل اطلاعات استان اصفهان

حراست مديريت درمان اصفهان 

دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)

خبرگزاري دانشجويان

خبر گزاري مهر

 خبرگزاري فارس

 

همانگونه كه مستحضريد در طول يكسال و نيم گذشته كاركنان بيمارستان شريعتي اصفهان، بخصوص پرسنل پرستاري اين بيمارستان از مشكلات و بي عدالتي هاي فراوان در حوزه خدمتي خودشان شاكي بوده و بر اساس سلسله مراتب اداري به كليه مسئولين مربوطه مشكلات خود را منعكس نموده اند.ولي متاسفانه مسئولين قبلي و فعلي بيمارستان هيچ واكنشي در جهت حل مشكلات پرستاران اين بيمارستان از خود نشان نداده و همچنان بي عدالتي ها و مشكلات پا بر جا و به قوت خود باقي است.

لذا جهت اخطار به مسئولين بيمارستان و مديريت درمان استان، تصميم گرفته ايم در روز دوشنبه 26/9/1386 ساعت 9 صبح در محوطه بيمارستان تجمعي آرام داشته باشيم .

لذا بدينوسيله ضمن اعلام پايبندي كامل به اصول نظام مقد س جمهوري اسلامي ايران و پيروي كامل از منويات ولايت مطلقه فقيه برائت خود را از هر گونه سوء استفاده احتمالي بد خواهان اعلام داشته و تاكيد مي كنيم اين حركت تنهاو تنها جنبه صنفي داشته و در چارچوب پايبندي كامل به نظام مقدس جمهوري اسلامي مي باشد.

پرسنل پرستاري بيمارستان شريعتي اصفهان

رفتار پزشكان و پرستاران رضايت آفرين است

مديرعامل تأمين اجتماعي در كنگره سراسري نقش پرستار و ماما در ارتقاي كيفيت زندگي اعلام كرد:
رفتار پزشكان و پرستاران رضايت آفرين است

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: پرستاران در اساسي ترين و مقدس ترين شغل انجام وظيفه مي كنند و بهترين كساني هستند كه مي توانند به صورت علمي جايگاه و خدمات تأمين اجتماعي را به مردم و بيمه شدگان بشناسانند.
به گزارش مركز خبري اميد، مهندس حسينعلي ضيايي مطلب فوق را در نهمين كنگره سراسري پرستاري و مامايي در مجتمع نگين غرب تهران بيان كرد و ادامه داد: تقديس شغل پرستاري در دستگاه ها و نهادهاي ديگر يك بعد داشته، ولي در سازمان تأمين اجتماعي تقدس شغل پرستاران چند بعدي بوده و وظايف مضاعفي برعهده آنان است.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي افزود: پرستاران با ارائه خدمات خوب و مطلوب به بيمه شدگان تأمين اجتماعي مي توانند، خدمات مختلف اين سازمان را به ديگران معرفي كنند و از اين طريق افراد پي به وجود سازنده و مفيد سازمان تأمين اجتماعي خواهند برد و اطلاع مي يابند كه اگر بخواهند در زندگي خود از رفاه نسبي برخوردار باشند، بايد حداقل خود را جزو خانواده بزرگ تأمين اجتماعي قرار دهند.
مهندس ضيايي معرفي سازمان تأمين اجتماعي را به عموم مردم و بيمه شدگان يك نياز ملي دانست و تأكيد كرد: در كشوري كه تمامي مردم تحت پوشش و حمايت تأمين اجتماعي يا ساير سازمان هاي بيمه اي و حمايتي قرار گيرند، يقينا آحاد جامعه از زندگي بهتر و رفاه بالاتري برخوردار خواهند بود و در دوران بازنشستگي و ازكارافتادگي نيز فراغت و آسودگي خيال بيشتري خواهند داشت.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي تصريح كرد: اگر اين سازمان توانايي آن را نداشته باشد كه به بيمه شده خود خدمت خوبي ارائه داده و به كاركنان خود حقوق خوب و كافي ارائه دهد و آنها را راضي نگه دارد، طبيعي است كه تضعيف خواهد شد.
وي با اشاره به نقش اساسي و محوري پرستاران در فرآيند فرهنگسازي تأكيد كرد: پرستاران بهترين افرادي هستند كه مي توانند تابلو خوبي از تأمين اجتماعي در ذهن مردم ايجاد كنند و پزشكان و پرستاران بهترين مبلغان سازمان تأمين اجتماعي هستند كه در اين ميان نقش پرستاران به دليل اينكه مدت زمان بيشتري بر بالين بيماران حضور دارند، نقش بيشتري است.
مهندس ضيايي گفت: طي ماه هاي اخير حدود 300 هزار نفر به تعداد بيمه شدگان تأمين اجتماعي اضافه شده و هم اكنون 6 ميليون و 100 هزار نفر بيمه شده تأمين اجتماعي هستند و به دين منظور سيستم بازاريابي را به جاي بازرسي تقويت كرده و مدنظر قرار داديم.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: اگر بتوانيم تا پايان برنامه توسعه چهارم، تعداد بيمه شدگان را به 10 ميليون نفر برسانيم، به يقين سهم خدمات، محبت، كاركرد و مساعدت پرستاران در اين راستا بيش از ديگران ارزيابي خواهد شد.
وي افزود: افزايش شمار بيمه شدگان بايد با ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر محقق شود كه در اين راستا يقينا پرستاران سازمان تأمين اجتماعي در مقايسه با ساير بيمارستان ها و مراكز درماني ديگر زبانزد خواهند بود.
براساس اين گزارش، دكتر شيروان دارايي معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي نيز در مراسم افتتاحيه اين كنگره سراسري، طي سخناني گفت: نهمين كنگره پرستاري و مامايي به همت اداره كل درمان مستقيم و اداره پرستاري سازمان تأمين اجتماعي از مرداد ماه سال 86 با فراخوان مقاله از دانشگاه ها، مديريت هاي درمان استان ها و مراكز درماني و تشكيل كميته علمي براي تعيين مقالات برگزيده در زمينه هاي علمي، پژوهشي و كاربردي فعاليت خود را آغاز كرد، كه در مجموع 21 مقاله به صورت سخنراني و 12 مقاله به صورت پوستر پذيرفته و در اين كنگره ارائه شد.
وي هدف از برگزاري اين كنگره را انتقال و تبادل تجربيات و مهارت هاي لازم براي ارتقاي علمي پرستاري از ديگر اهداف برگزاري كنگره سراسري نقش پرستار و ماما در ارتقاي كيفيت زندگي است.
دكتر دارايي تأكيد كرد: سه عنصر اساسي براي ارائه خدمات درماني مناسب، خدمات طبي، خدمات پرستاري و خدمات حمايتي و پشتيباني است كه در اين ميان نقش خدمات پرستاري بسيار ارزنده و مهم است.
معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي تصريح كرد: دستيابي به اهداف اصلي يا همان افزايش بهره وري و ارتقاي كيفيت خدمات كه منجر به تأمين رضايت مناسب براي بيمه شدگان و كاركنان مي شود، امكان پذير نخواهد بود، مگر اينكه بتوانيم، فرآيندهايي را كه در مهارت هاي حرفه اي ما لازم است، رعايت كنيم.
دكتر دارايي ادامه داد: براي اينكه فرآيندهاي كاري و حرفه اي ما علمي شود، چاره اي جز اين نداريم كه خود را به علوم جديد و دانش روز مجهز كنيم كه اين هم با برگزاري كلاس ها و دوره هاي آموزشي و كنگره هاي علمي ميسر خواهد شد، تا از اين طريق بتوانيم، فرآيندهاي حرفه اي خود را ارتقا بخشيده و خدمت بهتر به روزتر و با كيفيت بيشتري را به بيمه شدگان خود ارائه دهيم.

سوز دل پرستاران بيمارستان شريعتي اصفهان

به نام خدا

موضوع :مطالبات و احقاق حق پرستاران بيمارستان شريعتي اصفهان

گيرندگان ذ يل :

1- بازرسي ويژه رياست جمهوري جناب آقاي داوود احمدي نژاد

2- مدير عامل محترم سازمان تامين اجتماعي

3- مدير كل بازرس ويژه مدير عامل محترم سازمان تامين اجتماعي

4- مدير كل حراست سازمان تامين اجتماعي

5- مجمع نمايندگان استان اصفهان

6- معاونت مستقيم سازمان تامين اجتماعي

7- مدير كل سازمان تامين اجتماعي استان اصفهان

8 – مدير درمان تامين اجتماعي استان اصفهان

9 – رياست بيمارستان شريعتي اصفهان

10 - – كارشناس ارشد پرستاري سازمان تامين اجتماعي

11 – كارشنا س پرستاري درمان تامين اجتماعي استان اصفهان

نقل به مضمون فرمايش رييس جمهور مكتبي جناب آقاي دكتر محمود احمدي نژاد...درهر سيستمي كه شاهد بي عدالتي بود يد آنقد رفرياد بزنيد تا به گوش رييس جمهور برسد .

لذا ما امضا گنندگان ذيل پرسنل پرستاري شاغل در بيمارستان شريعتي اصفهان تقاضاي رسيدگي عجل به وضعيت نابسامان مديريت پرستاري كه شامل :

 ضعف شديد ساختاري و تشكيلاتي دفتر پرستاري به صورت به كارگيري افراد خاص كه از حد اقل نسبي مقبوليت و كارايي برخوردارني ونيز سليقهاي برخورد كردن با مجموعه پرسنلي و عدم ايجاد فرصتهاي شغلي و عملي پرسنل و عدم توزيع مناسب و عادلانه پارامترهاي تشويقي و تنبيهي در اختياربه صورتي كه اكثر موقعيتهاي مناسب مالي و تشويقي و آموزشي به صورت مشخص و تكراري در بين افراد خاص تقسيم مي گردد و اهداف عالي سازمان در جهت تشويق و ترغيب توان باقوه نيروهاي فعال واقعي بر آورده نمي گردد. و نيز عدم شايسته سالاري و استفاده از افراد متعهد.

2- چنانچه فرد يا افرادي بر خلاف منافع گروهي و شخصي مجموعه مديريت پرستاري اقدام به تذكر و حركت اصلاحي نمايند با برخوردهاي سليقه اي و ترور شخصيت و استفاده از ابزارهاي فشار مختلف نظير جابجايي محل خدمت و قطع يا كاهش طرح كارانه وندادن اضافه كاري تشويقي وغيره باعث سركوب و ياس و ناميدي بين كاركنان شاغل در اين مركز مي گردد.

3- يكي از مواردي كه به شدت باعث نارضايتي مجموعه كاركنان گرديده است نحوه ارزشيابي سالانه مباشد كه در نهايت كج سليقهاي و عدم رعايت اصول و قوانين مربوطه انجام مي گيرد و صرفا" تبد يل به ابزارهاي انتقام جويي و تسويه حسابهاي فردي مديريت پرستاري گرديده است .

4- برخورد غير اخلاقي و غير مسئولانه و تحقير آميز مديره پرستاري با مراجعه كنندگان و زير مجموعه كه باعث ايجاد ناامني و نارضايتي در محيط كار و عدم امنيت شغلي گرديده است .

 توجه به مجموعه عوامل ذكر شده كه باعث كاهش انگيزهاي شغلي و افزايش جو ياس و نا اميدي و نارضايتي و عدم كآرايي سيستم گرديده و با توجه به خط مشي كلي نظام مقدس جمهوري اسلامي و اهداف مقدس اسلام و توصيه اكيد مقام معظم رهبري مبني بر مبارزه با مفاسد اداري و خط عدالت محوري دولت نهم و با توجه به وظيفه انساني خود برآن شديم تا موارد مشهود را نعكس نماييم .

اميد است تا با اقدام مناسب و عاجل بر جلوگيري از عدم پويايي سازمان و جلو گيري از افزايش بي عدالتي ها كه ممكن است منجر به اعتراضات گسترده و دانگير پرسنل گردد موجبات خشنودي صاحب انقلاب و مملكت را فراهم نموده باشيم .

انشاء الله

امضاء محفوظ

پرسنل پرستاري بيمارستان شريعتي اصفهان

منبع وبلاگ :http://sdpshhos.blogfa.com/

نامه پرسنل پرستاري بيمارستان شريعتي اصفهان به مدیر درمان تامین اجتماعی اصفهان

به نام خدا

مدير درمان تامين اجتماعي استان اصفهان جناب آقاي دكتر موسوي

همانطور كه مستحضريد در چند ماه اخير پرداختهايي با هدف تشويق و ترغيب كاركنان به تلاش پرداخت شده كه متاسفانه نحوه پرداخت و تقسيم اين مبالغ بصورتي بوده كه نتيجه معكوس در بر داشته و باعث دلسردي و تفرقه و رنجش كاركنان شده است . كه مورد اخير آن  در قالب كارتهاي اعتباري  پارسيان بوده لذا ضمن محكوم نموددن اين نحوه تقسيم خواستار جلوگيري از تكرار اينگونه رفتارهاي تفرقه افكنانه و برخورد با عوامل و طراحان چنين پروژه هايي مباشيم .

در پايان يادآور مي شويم كه در بدو كار جناب آقاي دكتر حقايق با توجه به نارضا يتي هاي گسترده پرسنل پرستاري و تشگيل دو سه جلسه پرسش و پاسخ نهايتا" در حضور خود ايشان نتيجه گيري شد كه جهت حل مشكلات سيستم پرستاري كميته اي با انتخاب پرسنل پرستاري تشگيل گردد.

كه اين مهم اتفاق افتاد و پرسنل نيز با حضور حداكثر خود همراهي خود را ثابت كردند. ولي متاسفانه با گذشت چهار ماه از تشكيل اين كميته نه تنها هيچ تغييري در سيستم پرستاري مشاهده نشد بلكه گاها"مشكلات جديدي نيز در اين مدت به مسايل گذشته اضافه شده است .

لذا خواهشمنديم در خصوص اقدامات انجام شده در جهت حل مشكلات پرستاران نيز اذهان عموم پرستاران را روشن فرماييد .

رونوشت:

1-     مدير كل بازرس ويژه مدير عامل سازمان تامين اجتماعي

2-     مدير كل حراست سازمان تامين اجتماعي

3-     مدير كل تامين اجتماعي استان اصفهان

4-     رياست بيمارستان شريعتي اصفهان

5-     حراست مديريت درمان تامين اجتماعي استان اصفهان

 

امضاء پرسنل پرستاري بيمارستان شريعتي اصفهان

 

             منبع وبلاگ   http://shhos.blogfa.com /

تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري و تعديل كارانه‌هاي پرستاري ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت، رئيس‌جمهور قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري و تعديل كارانه‌هاي پرستاري كه درجلسه علني مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده را جهت اجرا ابلاغ نمود.
بر اساس ماده واحده اين قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر اساس بند 15 ماده 1 قانون تشكيلات وزارت مزبور موظف است استاندار بسته‌هاي خدمات تشخيصي درماني كادر پرستاري كليه مراكز بهداشتي درماني كشور را تعيين نموده و به استناد مواد 8 و 9 قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور مصوب 3/8/1383 ،‌با هماهنگي وزارت رفاه و تامين اجتماعي درچهارچوب سرانه مصوب تعرفه‌سالانه خدمات فوق را پيشنهاد نمايد تا پس از تاييد شوراي عالي بيمه خدمات درماني به تصويب هيات وزيران برسد.
بر اساس قانون كارانه ارايه دهندگان خدمات فوق بر اساس تعرفه‌هاي مزبور خواهد بود و همچنين آيين‌نامه اجرايي مربوط به حداكثر شش ماه پس از تصويب اين قانون باهمكاري مشترك وزارتخانه‌هاي بهداشت و درمان آموزش پزشكي و رفاه وتامين اجتماعي وسازمان نظام پرستاري تهيه و پس از تاييد شوراي عالي بيمه خدمات درماني به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علني روز چهارشنبه مورخ ششم تيرماه يكهزار و سيصد و هشتاد و شش مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 13/4/1386 به تاييد شوراي نگهبان رسيد

ای کاش مدیران پرستاری در بیمارستانها منتخب پرستاران بودند .

در مورد معضلات و مشکلات صنفی پرستاری حرفهای زیادی گفته شده است و مقصرهای مختلفی در این رابطه ذکر شده است . عدم درک صحیح مسئولان از وضعیت پرستار و پرستاری و یا پزشک سالاری موجود در نظام سلامت کشور و عدم اتحاد و انسجام در جامعه پرستاری برای پی گیری مطالبات خود و ....

چیزی که در اینجا ذکر می کنم و کمابیش از سوی برخی همکاران گفته می شود و آن چوبی است که پرستاران از خود می خورند .

همه شما در محل کار خود دفتر پرستاری و مترون و سوپروایزر و سرپرستار دارید .

همه شما در شرایط کمابیش مشابهی از کمبود نیرو و دشواریهای کار مواجه هستید به حدی که عالم و آدم اعتراف می کنند که پرستاری ساعت کار موظف ماهیانه بالایی دارد و دریافتی نسبت به کارش کم است و کارانه و اضافه کارش عادلانه نیست و ....

دفاتر پرستاری ما از سطح دانشگاه و بیمارستان در تحمیلهایی که روز به روز بر پرستاران بیشتر می شود چه نقشی دارد ؟ به راحتی می توانم ادعا کنم که نه تنها مجری و اهرم فشار سیستم بر پرستاران برای قالب کردن تحمیلهای ناعادلانه بوده و هست بلکه برای خودشیرینی چیزی فراتر از آنچه سیستم از آنها می خواهد پیاده می کنند .

اغلب مترونهای ما جایگاه فعلی خود را موهبتی برای خود دانسته و برای تضمین بقای خود حاضرند پا روی صنف خود گذاشته و به اصطلاح برای مسئولین رده بالای خود خوش خدمتی کنند .

آنها کمتر از حقوق پرستار در مواجهه با مسئولین دفاع کرده و دستورالعملهای ابلاغ شده را بعلت اجحاف در حق پرستار غیر عملی و غیر قابل اجرا نمی کنند بلکه بازوی فشاری برای عملی شدن تمام خواسته های دانشگاه می شوند و حتی قوانین و مقررات خلق الساعه ای در بیمارستانها ایجاد و اجرا می کنند که بر فشارها ی وارده بر پرستار از نظر روحی و کاری افزوده و عرصه را خود بر همکارانشان تنگ می کنند .

در یک بیمارستان رده های مختلف اداری و پاراکلینیکی و پرستاران در کنار هم انجام وظیفه می کنند همگان اقرار دارند که شرایط کار و فشار ضوابط و مقررات دست و پاگیر بر هیچ قشری به اندازه پرستار نیست و این نیست جز به بهای همین خوش خدمتی ها و خاله زن بازیهای دفاتر پرستاری خودمان .

اضافه کار پرستار مطابق تایمکس محاسبه شده و دقیقه ها را در این محاسبه با بدهکار و طلبکار منظور می کنند اما در قسمت اداری کنار دست ما که یک دهم ما کار نمی کنند با گشاده دستی دهها ساعت اضافه کاری خارج تایمکس برایشان ماهیانه منظور می گردد و این تفاوت نه به قوانین کشوری بلکه به عرضه مدیران مستقیم این دو بخش بر می گردد .

در شرایطی که دفتر پرستاری برای آب خوردن پرستاران هم دستورالعمل دارد در سایر بخشها که اغلب تک کاره هستند شرایط موجود خود را بر بخشهای پرستاری تحمیل و دیکته می کنند و دفتر پرستاری هم این شرایط را قانون می کند .

واضحتر بگویم اینکه داروخانه و رادیولوژی و آزمایشگاه و .. هرکدام یک زمینه کاری بیشتر ندارند . داروخانه نسخه می گیرد و دارو می دهد . آزمایشگاه نمونه می گیرد و جواب می دهد و .. . اما پرستار در وسط میدان ایستاده و هزار و یک نوع فعالیت ریز و درشت که درهم هستند انجام و در دهها جای مختلف ثبت می کند و کارهای متفرقه اش بیشتر از کار مراقبتی و پرستاریش است اما می بینیم که این داروخانه است که تعیین می کند نسخه ها تا چه ساعتی تحویل و داروها در چه ساعتی تحویل داده شود . و سایر قسمتها هم همینطور و این پرستار است که در خلال مشغله فراوانش باید خود را با همه اینها هماهنگ و کارهایش را تنظیم کند . در نهایت هم به علت کمی تغییر در یکی از اینها از طرف دفتر و سوپروایزر و مسئول بخش مواخذه می شود . اینها همه مصداق ازماست که بر ماست نمی باشد ؟

در موعد ارزشیابی سالیانه که هیچ گونه ارزش عملی نداشته و در حال حاضر به سوهان روح سالیانه تبدیل شده است چنان با تنگ نظری عمل می کنند که نمره ارزشیابی کمتر کسی به نود می رسد .

نمی دانم در واحد های اداری کدامین نشان دولتی و کدامین نوآوری علمی و اختراع و اکتشاف را انجام می دهند که ما قادر به انجام آن نیستیم . هنرشان چند نامه اداری است که همگان از نزدیک با کمیت و کیفیت انجام وظیفه شان در خصوص کارهای اداری خودمان لااقل واقفیم .

پرستاری که در حد حرف از طرف مردم و مسولان درک می شود در همین حد از طرف مدیران خودش درک نشده و هر روز در پی تحمیلهای بیشتر و ایجاد شرایط سختتر برایش هستند و روند این کار به کجا خواهد رسید نمی دانم . ای کاش مدیران پرستاری در بیمارستانها منتخب پرستاران بودند .

منبع وبلاگ دلگویه پرستار

http://abedinikarim.blogfa.com/

پرستاران به پرستاري نياز دارند

پرستاران در سراسر كشور در بخش دولتي و خصوصي با وجود سختي و زيان‌آوري شرايط كار، حقوق و مزاياي مناسبي ندارند. مهدي محرري،رييس انجمن پرستاري ايران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري شهر گفت:‌ پرستاران در بخش دولتي و خصوصي از حداقل حقوق و مزايا برخوردارند. اين قشر از جامعه به دليل كار سخت و زيان‌آور بسيار آسيب‌پذيرند. در صورتي كه حقوق در نظر گرفته شده از طرف وزارت بهداشت و درمان طي مسيري كه طي مي‌كند تا به دست پرستار برسد همچون گلوله برف در آخر صف سربازان است. وي افزود: هم‌اكنون پرستاران از حمايت مناسبي برخوردار نيستند. در بعضي از بيمارستان‌هاي خصوصي به دليل قرارداد موقت با پرستاران و نبود امنيت شغلي وضعيت اسفباري از نظر استخدامي و كاري دارند. در بخش دولتي نيز شرايط كاري با وضعيت حقوقي هماهنگي ندارد. اين شرايط علاوه بر نارضايتي پرستاران باعث پايين‌آمدن كيفيت خدمات آنها به مردم شده است. رييس انجمن پرستاري تأكيد كرد: در حال حاضر با توجه به اين كه پرستاران در شيفت‌هاي نامنظم شبانه‌روزي مشغول كار هستند بعد از مدتي به شرايط نامطلوب فيزيولوژي بدني رسيده و در پي آن تأثير نامطلوب و مستقيم بر جسم و روان پرستاران منجر به عدم ارايه خدمات مفيد و مناسب به بيماران مي شود. محرري با اشاره به اينكه به طور متوسط هر پرستار از 20 تا 30 بيمار مراقبت مي‌كند، درشرايطي كه خود از لحاظ مالي و جسمي و رواني آمادگي ندارد بيان كرد: همه بيماران كه به دلايل مختلف نياز به پرستار دارند، از نظر جسمي و روحي احتياج به مراقبت و نگهداري مناسب دارند. يك پرستار فقط زماني مي‌تواند به بيمار با بهترين كيفيت خدمات بدهد كه خود نيز از هر جهت سالم و راضي باشد. وي همچنين با اشاره به گفته‌هاي مقام معظم رهبري درخصوص اينكه بي‌اعتنايي به پرستاري بي‌اعتنايي به سلامت جامعه است، گفت: در يك كشور توسعه‌يافته بايد انسان توسعه‌يافته باشد و لازمه آن انسان سالم است. پرستار به‌عنوان خط مقدم سلامتي بايد از هر نظر تجهيز شود.در كشورهاي توسعه‌يافته از نظر درجه‌بندي درآمد، پرستاري جزو پنج درآمد اول كشور است. وي افزود: در همه مشاغل ماشين و ابزار و نرم‌افزارها مي‌توانند جايگزين انسان شوند. اما پرستاري تنها شغلي است كه انسان، فقط مي‌تواند تمام عواطف را به‌عنوان مددجو براي بيماران تأمين كند. وي درخصوص كلينيك‌هاي خصوصي موجود براي نگهداري بيماران گفت: در اغلب اين كلينيك‌ها به دليل ضعف مديريتي و به كارگيري افرادي كه گواهي‌نامه لازم را ندارند و نيز عدم قبول مسووليت بيمه، خدمات ارايه شده از سرويس خدمات‌رساني مطلوبي برخوردار نيستند. و در نتيجه باز هم خدمات‌رساني مطلوب و امنيت سلامتي خدمات براي بيمار فراهم نيست.

همایش اتحاد پرستاری = اعتلاء پرستاری در تاریخ 17/2/86در بروجن برگزار شد


همایش اتحاد پرستاری = اعتلاء پرستاری در تاریخ 17/2/86 در سالن فرهنگ سرای شهرستان بروجن و به میزبانی هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان بروجن برگزار گردید.در این همایش افراد زیر دعوت هیئت مدیره را قبول نموده وبا جان و دل وبه عشق اتحاد پرستاری رنج سفر را برخود هموار نمودند.

1-دکتر یزدان نیک                 رییس هیئت مدیره شهر اصفهان

2-آقای    طالبی                    عضوشورای عالی پرستاری و عضو هیئت مدیره اصفهان

3-آقای محرری                     رییس انجمن پرستاری ایران و عضو هیئت مدیره تهران

4-اقای بی ریایی                    رییس هیئت مدیره شهر نجف اباد

5-اقای عامری                       مدیر پایگاه اطلاع رسانی پرستار و پرستاری ومدیر جشنواره وبلاگ نویسی پرستاری

6-اقای علیشاهی                     عضو هیئت مدیره شهر اصفهان

7-اقای ژیانپور                      از فعالان وبلاگ نویسی ونماینده بیمارستانهای تامین اجتماعی اصفهان در پیگیری مشکلات پرستاران

8-اقای مدهنی                       از فعالان وبلا گ نویسی از نجف اباد

9-خانم ایزد پناه                     از پرستاران فعال            "  "  "

10-اقای نیسی                       عضو هیئت مدیره اهواز و از فعالان وبلاگ نویسی

11- آقای فتحی                      عضو هیئت مدیره شهرکرد

12-"   میر فروغی                "     "     "               "

13-"   موسوی                     "    "      "               "

14-خانم پور بچاری               از فعالان وبلاگ نویسی از شادگان

15-"     داوودی                   از پرستاران شادگان

16- آقای هوشمند محمدی         نماینده انجمن پرستاری در استان چهارمحال و بختیاری و از فعالان وبلاگ نویسی

17- "  مهدیان                     از هیئت مدیره کاشان

18-اقای صفدری                    سوپر وایزر آموزشی بیمارستان کاشانی شهرکرد

لازم به ذکر است جهت برگزاری و شرکت در این همایش از ریاست و معاونین سازمان نظام پرستاری کشور هم دعوت گردیده بود.در این همایش شهردار شهرستان بروجن –خبرگزاری صدا وسیما-  هفته نامه های محلی-مدیریت محترم بیمارستان بروجن- مسئولان محترم حراست بیمارستانهای شهرکرد و بروجن – دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری بروجن- وسایر پرستاران شرکت داشتند. که در پایان این همایش دفتر ماهنامه پرستاران و سلامت ( اولین و گسترده ترین نشریه پرستاری در استان و استانهای همجوار) همزمان با انتشار اولین پیش شماره آن توسط مدعوین و پرستاران عزیز افتتاح گردید.

برنامه های جنبی همایش:

1- قرائت قران مجید             2-سرود جمهوری اسلامی           3-تکنوازی ضرب زور خانه ای توسط اقای رامین هنرمند بروجنی

4-اجرای سرود محلی توسط گروه سرود دبیرستان دخترانه بابایی                            5-اجرای تئاتر توسط دانشجویان پرستاری

5- اجرای مقاله توسط خانم ایزد پناه                            6- اجرای موسیقی محلی بختیاری (ساز و دهل بختیاری)

7-تقلید صدا توسط یکی از پرستاران هنرمند بروجنی      8- پذیرایی

 

در این همایش رییس انجمن پرستاری ایران و عضو هیئت مدیره تهران در سخنانی ضمن تشکر از هیئت مدیره میزبان و با تشکر از دانشجویان گفت باید افتخارات حرفه ای خود را ثبت کنیم. او گفت باید صادقانه کار کردو کار ما از هر چیز دیگری با ارزش تر است و تکلیف ما به انجام رساندن کار است و اجرای بهتر مسئولیتی که بر دوش ما گذاشته اند. او ادامه داد جامعه پرستاری بیشترین ارتباط رابا مجموعه سلامت دارد و قلب سلامت کشور است و ما اگر برای پرستاری انتخاب شده ایم باید سعی کنیم از بهترین پرستاران باشیم.ایشان در مورد ساعات کاری شاغلین بخش خصوصی در ایام تعطیل گفت در ایام تعطیل افزایش 40% برای ان شیفت در نظر گرفته شده اما در قوانین استخدام کشوری دولتی این امر گنجانده نشده است. ایشان در سخنان خود خواستار اتحاد پرستاران در جهت حل مشکلات پرستاری شد.

اقای طالبی . از اعضای شورای عالی نیز با اشاره به سال اتحاد ملی –انسجام اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری  اعلام شده گفت ما باید گوش به فرمان ولایت باشیم و به این ترتیب حجت برهمه ما تمام است.ایشان با خداقوت وخسته نباشید به همه پرستاران و عزیزانی که این همایش را برگزار کردند گفتند اگر ما ولایتی باشیم و. گوش به فرمان ایشان برما حجت تمام است و باید به اتحاد بیندیشیم.

اقای ژیانپور نیز در ارائه مقاله خود با اشاره به سخن رهبر انقلاب که فرمودند بی اعتنایی به پرستاری بی اعتنایی به سلامت جامعه است و با توجه به داشتن وزیر بهداشتی که پرستاران را باور دارد وبا مشکلات آنها اشناست و دیدی کاملا آگاهانه  به پرستاران داردخواستار رفع سنگ اندازیهای برخی مدیران میانی وسازمان مدیریت شد.و خواستار کنار گذاشتن مشکلات شخصی بین گروههای پرستاری و اتحاد پرستاران شدوگفت در صورت آسیب پرستاری  سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.او در ادامه خواستار احساس مسئولیت پرستاران و دوری از بی انگیزگی و بی تفاوتی پرستاران شد.او گفت جشن واقعی پرستاران روزی است که مطالبات واقعی پرستاران عملی گرددو برگزاری جشن های سطح پایین ونمایشی را برای پرستاران مثمر ثمر ندانست و خواستار توجه بیشتر مسئولین به پرستاران شد.

در ادامه آقای دکتر یزدان نیک از سازمان نظام پرستاری خواستار شد که مانند چتری از همه گروههای پرستاری حمایت کند واز توان آنها برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده نماید و گروههای پرستاری نیز درسایه سازمان به اعتلائ پرستاری بیندیشند واختلافات را کنار گذارند.

در ادامه اقای صفدری خواستار اتحاد عملی پرستاران به تمام معنا گردید و توضیحاتی را در مورد فعالیتهای جمعی و اتحاد پرستاران در کشور های خارجی داد.

اقای هوشمند  محمدی نیز خواستار فعالیت پرستاران در عرصه وبلاگ نویسی شد وبا توجه به موفقیت پرستاران در عرصه وبلاگ نویسی از جناب آقای دکتر موید علویا ن خواستار شدند که جشنواره وبلاگ نویسی در روز پرستار برترینهای خود را معرفی نماید.

در ادامه آقای عامری مدیر جشنواره وبلاگ نویسی که با حمایت دفتر پرستاری وزارت بهداشت در حال انجام است در مورد فعالیت های وبلاگ نویسی واهداف وبلاگ توضیحاتی را ارایه دادند .وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آسیب پذیری پرستاران اطاق عمل با توجه به اسیبهایی که به پرستاران ایجادشده خواستار توجه مسئولان به این امر گردید واعلام نمود اگر پرستاران در مورد این آسیبها مستنداتی دارند جهت انتقال به مسئولین ارایه دهند.

در ابتدای این جلسه رییس هیئت مدیره نظام پرستاری بروجن با عرض خیر مقدم به همه مدعوین و حاضران در جلسه و عزیزانی که به عشق اتحاد واعتلاء پرستاری رنج سفر را برخود هموار نمودند خواستار اتحاد همه پرستاران وگروههای پرستاری شدو از سازمان و همه گروهها خواست که با کنار گذاشتن اختلافات به فکر اتحاد و اعتلاء پرستاری باشند و به مقام ولایت در جهت اتحاد لبیک گویند.وسازمان نظام پرستاری از همه گروههای پرستاری به عنوان بازویی نیرومند جهت نیل به اهداف عالی پرستاری استفاده نماید. ایشان با توجه به صدور مجوز انتشار ماهنامه پرستاران وسلامت از سوی وزارت ارشاد این فرصت را برای معرفی پرستاری –موفقیتها –ومشکلات پرستاری به مسئولین وجامعه مغتنم شمرد و از همه پرستاران خواست که در این زمینه یاری رسان باشند.

در صبح روز همایش پس از آشنایی مدعوین با یکدیگر با حرکت دسته جمعی از سد وتالاب بین المللی چغاخور ومنطقه زیبای چغاخور دیدن کردند.سپس با بازدید از شهر بلداجی و خرید سوغات (گز و سوهان ) که شهره کشوری و جهانی دارد به سمت منطقه زیبای سیاسرد بروجن حرکت کردند. مکانی با چشمه های اب سرد وگوارا و سایه سار درختان هزار ساله.سپس پس از برگزاری نماز جماعت ظهر وعصر و صرف نهار به سوی سالن محل همایش حرکت کردند. پارچه نوشته های (جامعه سالم-پرستار کارآمد-سازمان متعالی_در سایه اتحاد ملی و انسجام اسلامی) و (سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی راگرامی میداریم)زینت بخش سالن بودند.